Elevvurderingen har to hovedformål:
- Å gi informasjon til eleven, lærere og foreldre underveis i opplæringen, som utgangspunkt for videre læring (underveisvurdering).
- Å beskrive elevenes oppnådde kompetanse.
Vurdering av hvilken kompetanse eleven har utviklet bør være et viktig grunnlag for samarbeidet mellom skole og hjem. Elever og foresatte skal gjøres kjent med målene for opplæringen, og med hva som tillegges vekt i vurderingen.
Underveisvurdering
Underveisvurdering skal bidra til bedre læring og utvikling hos elevene, og gi motivasjon for videre læring. Vurderingen skal også bidra til at elevene får et godt, tilpasset opplæringstilbud.
- Elevene skal vite hvorfor de blir vurdert, hva som vektlegges i vurderingen, og hvilke vurderingsformer som brukes.
- Elevene har forskriftsfestet rett til å delta i vurderingen. Det må systematisk legges til rette for egenvurdering, og for å utvikle elevenes eierforhold til mål og kriterier.
- All underveisvurdering skal gis med sikte på faglig utvikling. Elevene skal få råd og veiledning om hvordan de kan utvikle seg best mulig i fagene.
For mer informasjon om underveisvurdering og sluttvurdering, se UDEs egen side om dette:
https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/eksamen-og-elevvurdering/finn-elevvurdering/