Læringssenteret

Elever sitter på gulvet og hører på lærer snakke inne på biblioteket.

Læringssenteret har store og fine arealer inndelt i ulike avdelinger. I den skjønnlitterære avdelingen har vi hundrevis av gode fortellingsbøker, og et stort utvalg av engelsk litteratur. I tillegg har avdelingen en egen brettspillsone med både læringsstøttende spill og underholdningsspill.

I fagavdelingen finner du et godt og variert utvalg av fagbøker, samt mange digitale ressurser. Fagavdelingen er organisert etter de seks tverrfaglige temaene skolen jobber med gjennom året, som er forankret i LK20 og læreplanene.

Stovner skole har et godt samarbeid med Deichmanske bibliotek og låner bøker når vi trenger påfyll, som for eksempel under bokuka.

Utlån:
Læringssenteret er åpent for utlån alle dager. Da kan elevene låne inntil tre bøker og ha de i inntil 4 uker.

Opplæring:
Alle klasser får opplæring i hvordan de skal bruke Læringssenteret. Da går vi blant annet gjennom rutiner for utlån og hvordan Læringssenteret er organisert. Alle bøkene våre er merket tydelig etter tematikk, sjanger og vanskelighetsgrad, slik at det skal være enkelt for elevene å finne en bok som passer.

Utstillinger og fellessamlinger:
Temaperiodene vi jobber med kommer også til uttrykk i gangene våre. Ofte pynter elevene korridorene utenfor klasserommene. I tillegg har vi utstillingsmontre som dekoreres med gjenstander fra temaet vi jobber med, og gjerne en quiz eller faktainformasjon som hører med.

Skolen har jevnlige fellessamlinger for alle klassene i gymsalen. Her er det ulike temaer i fokus etter hvilken temaperiode vi er i. Det flotte skolekoret vårt kommer ofte på besøk og synger på samlingene.

Læringsstøttende aktiviteter:
I midtøkta hver dag har vi læringsstøttende aktiviteter på Læringssenteret. Alle klasser får to skoletimer på læringssenteret i løpet av en temaperiode, der det legges opp til et pedagogisk opplegg rundt lesetrategier og ulike skjønnlitterære emner. Leila Varias, ressurslærer ved skolen i mange år, har ansvar for gjennomføringen av disse aktivitetene, i samarbeid med trinnets lærere.

Etterskole-aktiviteter:
mandag-onsdag er det etterskole-aktiviteter for 5.-7. trinn på Læringssenteret. Mandag og tirsdag er det sosiale aktiviteter, og onsdag er det ekstra leksehjelp.

Åpningstider

Åpningstider læringssenteret:

Mandag til torsdag:
Åpen for utlån; kl. 08.15-10.00 og kl. 12.30-14.00

Fredag:
Åpen for utlån kl. 08.15-10.00

Bokreoler, med figurer på toppen og to bord foran seg.
Spillbord, sofa og reoler med brettspill i.
Spillbord og bokreoler.
Bokreoler med sofaer mellom seg.