Leirskole

Jotunfjell leirskule på Raudbergstulen

Skolen har gjennom mange år benyttet seg av leirskoletilbudet fra Jotunfjell leirskole. Leirskolen holder til i vakre omgivelser på Raubergstulen Turisthytte i Bøverdalen, ca. 25 km fra Lom sentrum og ca. 1000 m.o.h. Jotunfjell leirskole tilbyr varierte aktiviteter og opplevelser for elevene.

Her er en kort beskrivelse av de ulike turene. Været avgjør rekkefølgen.

Søndag reiser klassen med buss fra Stovner skole. Etter en lang bussreise kommer de frem til Raubergstulen hvor elevene får tildelt rom, deretter er det middag og så bærer det ut på gåtur med lommelykt i mørket.

Mandag starter med teori om pakking av sekk og påkledning. Deretter er det første dagstur med turteknikk, der elevene øver på hvordan de skal gå tur i fjellet og hva som er lurt å tenke på når man går på tur. I tillegg er det en praktisk førstehjelpsøvelse hvor elevene blir delt inn i grupper og må samarbeide med elever fra andre skoler. Det blir også grilling og lek i løpet av turen.

Tirsdag er det tur til Dummdalsgrottene som er Nord-Europas høyest beliggende kalksteinsgrotter. Her får elevene mulighet til å utforske forskjellige grotter. Elevene har behov for hodelykt og regntøy hvis de ønsker å gå inn i grottene.

Onsdag er det tur til Galdhøpiggen. Hvis vær og føreforhold ikke er på vår side, så er det en alternativ tur til Bøverbreen.

Torsdag er det fjelltur og rappellering (klatring ned fjellvegger). Den høyeste bergveggen er ca. 10 meter. Elevene er godt sikret i klatresele og tau, og aktivitetern er frivillig.

Fredag er det avreisedag, og elevene på pakke baggene/koffertene. Rommet må ryddes før de setter seg på bussen tilbake til Stovner skole.

Skolen dekker reise og opphold for alle elevene. Lærerne som reiser sammen med elevene, informerer elever og foresatte i god tid om selve oppholdet, organisering av dagene, utstyr og annen praktisk informasjon. Leirskolen besøker også klassene på våren i 6. klasse.