Hovedseksjon

Elevenes skolemiljø

Alle elever skal ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Alle elever skal oppleve at de hører til og er inkludert i felleskapet på skolen. Skolen har nulltoleranse mot krenking som mobbing, vold, diskriminering, rasisme og trakassering. Skolen skal forebygge brudd på retten til et trygt og godt skolemiljø ved å arbeide kontinuerlig med å fremme helse, trivselen og læringen til elevene.

Fellesskapsorientert mobbesyn

Stovner skole legger til grunn følgende definisjon av et fellesskapsorientert mobbesyn: «Mobbing av barn og unge er handlinger fra voksne og/eller barn og unge som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning.» (Helgeland & Lund 2020)

Et fellesskapsorientert mobbesyn handler om hvordan man definerer mobbing, men også hvordan man forebygger mobbing og hvordan man handler/reagerer på mobbing. Ved å forstå mobbing som ekskludering fra klasse- og skolefellesskapet, det vil si en manglende opplevelse av å høre til og mulighet for å påvirke, er det i fellesskapet man forebygger og finner løsninger på mobbeutfordringer. Fellesskapende undervisning er også mobbeforbyggende, ved at skolens kjernevirksomhet, undervisningen, kan bidra til å bygge trygge og gode klassemiljøer med rom for alle, og der alle har en opplevelse av å være fullverdige deltakere.

Ansattes medvirkning i planlegging og gjennomføring av tiltak for et trygt og godt skolemiljø

Skolen er delt inn i trinnvise team som har ukentlige, faste teammøter der skolemiljø og fellesskapende didaktikk er i fokus. I tillegg benyttes mye av skolens fellestid, der pedagogisk personale er samlet, til dette arbeidet. Skolen ser faglig og sosial opplæring i sammenheng. Det planlegges for undervisningsaktiviteter der elevene føler tilhørighet i klassen, rike og åpne oppgaver og høy grad av elevaktive arbeidsmåter.  

 

https://lovdata.no/lov/2023-06-09-30/§12-1

 

Les mer om "rett til trygt og godt skolemiljø". 

 

Rundskriv Udir-2-2010 - Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a (PDF)

Nullmobbing.no

nettaddressen til nullmobbing

På denne nettsiden finner barn, unge og foreldre informasjon og råd om mobbing og deres rettigheter.