Alle elever skal ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Alle elever skal oppleve at de hører til og er inkludert i felleskapet på skolen. Skolen har nulltoleranse mot krenking som mobbing, vold, diskriminering, rasisme og trakassering. Skolen skal forebygge brudd på retten til et trygt og godt skolemiljø ved å arbeide kontinuerlig med å fremme helse, trivselen og læringen til elevene.
Fellesskapsorientert mobbesyn
Stovner skole legger til grunn følgende definisjon av et fellesskapsorientert mobbesyn: «Mobbing av barn og unge er handlinger fra voksne og/eller barn og unge som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning.» (Helgeland & Lund 2020)
Et fellesskapsorientert mobbesyn handler om hvordan man definerer mobbing, men også hvordan man forebygger mobbing og hvordan man handler/reagerer på mobbing. Ved å forstå mobbing som ekskludering fra klasse- og skolefellesskapet, det vil si en manglende opplevelse av å høre til og mulighet for å påvirke, er det i fellesskapet man forebygger og finner løsninger på mobbeutfordringer. Fellesskapende undervisning er også mobbeforbyggende, ved at skolens kjernevirksomhet, undervisningen, kan bidra til å bygge trygge og gode klassemiljøer med rom for alle, og der alle har en opplevelse av å være fullverdige deltakere.
Ansattes medvirkning i planlegging og gjennomføring av tiltak for et trygt og godt skolemiljø
Skolen er delt inn i trinnvise team som har ukentlige, faste teammøter der skolemiljø og fellesskapende didaktikk er i fokus. I tillegg benyttes mye av skolens fellestid, der pedagogisk personale er samlet, til dette arbeidet. Skolen ser faglig og sosial opplæring i sammenheng. Det planlegges for undervisningsaktiviteter der elevene føler tilhørighet i klassen, rike og åpne oppgaver og høy grad av elevaktive arbeidsmåter.
https://lovdata.no/lov/2023-06-09-30/§12-1
Les mer om "rett til trygt og godt skolemiljø".
Rundskriv Udir-2-2010 - Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a (PDF)